RSS

Cytadela

22 Maj

Cytadela to imprezowa gra karciana. Gracze wcielają się w średniowiecznych władców, którzy budują swoje miasto. Grę stworzył Bruno Faidutti. Została wydana w wersji polskiej przez Galaktę. Można w nią grać od 2 do 8 graczy.

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: karty (dzielnic, postaci i pomocnicze), żetony złota, drewniany żeton korony i instrukcję.

Karty są dobre jakościowo. Grafiki na nich są pięknie wykonane i świetnie wprowadzają w klimat gry.

Drewniany żeton korony jest solidny. Żetony złota przypominają cukierki.

Instrukcja napisana jest dobrze. Po jej przeczytaniu spokojnie można zacząć grać.

Wymiary pudełka: długość – 25,5 cm, szerokość – 20 cm, wysokość 4 cm. W środku znajduje się wypraska. Za dużo wolnego miejsca, ale na rynku są pudełka o mniejszych wymiarach.

Cel gry

W trakcie rozgrywki gracze stają się przywódcami rywalizujących ze sobą miast. Rozbudowują je wznosząc nowe dzielnice. W realizacji tego celu muszą odpowiednio wpływać na szlachtę, kupców oraz inne postacie, które występują w tej krainie. Gracz, który zbuduje najbardziej imponujące miasto wygrywa grę.

Rozgrywka

Gra podzielona jest na rundy. W każdej z nich rozgrywa się cztery etapy.

W pierwszym usuwa się jedną kartę z talii postaci.

W drugim wybiera się postacie – rozpoczyna gracz z żetonem korony, a następnie przekazuje pozostałe kolejnemu graczowi. Ostatni z grających wybiera jedną z dwóch, a ostatnią odrzuca.

W trzecim etapie każdy zagrywa swoją postać. Jest ściśle ustalona kolejność rozgrywki. Najpierw wywoływany jest zabójca – może zamordować jedną z pozostałych postaci (występuje tu element losowy, gdyż wywołuje się daną postać, a nie konkretnego gracza – ten mechanizm obowiązuje w całej grze). Kolejną postacią jest złodziej – mówi kogo chce okraść. Trzeci w kolejce jest magik – może zamienić swoje karty z ręki z kartami innego gracza lub dobrać taką samą ilość kart dzielnic, jaką wyrzucił. Później gra król – otrzymuje złoto za szlacheckie dzielnice i dzierży żeton korony. Biskup otrzymuje pieniądze za sakralne dzielnice i jego dzielnice nie mogą być niszczone przez generała. Kupiec dostaje pieniądze za dzielnice handlowe oraz po wykonaniu akcji dostaje dodatkową sztukę złota. Architekt może dobrać dwie dodatkowe karty dzielnic i zbudować do trzech dzielnic w czasie swojej tury. Ostatni jest generał – otrzymuje złoto za wojskową dzielnicę oraz może na koniec swojej tury zniszczyć wybraną dzielnicę płacąc o jeden mniej niż wynosił jej koszt budowy. W grze występują także dodatkowe postacie – wiedźma, poborca podatkowy, czarodziej, cesarz, opat, alchemik, nawigator, dyplomata, artysta, królowa.

W swojej turze trzeba wykonać akcję (wziąć dwie sztuki złota z banku lub dobrać dwie karty dzielnic), można zbudować dzielnicę – nie można mieć dwóch takich samych dzielnic w swoim mieście.

Karty dzielnic dzielą się na pięć kolorów. Żółte są dzielnicami szlacheckimi, niebieskie – sakralnymi, zielone – handlowymi, czerwone – wojskowymi. Występują też fioletowe, które mają specjalną zdolność (opisaną na karcie dzielnicy). Każda z dzielnic ma również po lewej stronie przedstawiony koszt, jaki trzeba zapłacić w złocie. To, ile znajduje się okrągłych symboli po lewej stronie karty dzielnicy warunkuje ile punktów zwycięstwa otrzyma się na koniec gry.

Gra kończy się w rundzie, gdy któryś z graczy zbuduje ósmą dzielnicę. Następnie otrzymuje się punkty za sumę kosztów wybudowanych dzielnic, za różnorodne dzielnice w swoim mieście jest bonus punktowy, ten który wybudował ósmą dzielnicę jako pierwszy zyskuje dodatkowe punkty. Zwycięża gracz z największą ilością punktów.

Podsumowanie

Jest to przyjemna gra imprezowa. Łatwa do wytłumaczenia i “lekka”. Posiada różne warianty dla danej ilości graczy. Dobra do wprowadzania nowych graczy w świat gier planszowych. Jedna rozgrywka trwa około 30-45 minut.

Plusy:
– łatwa do wytłumaczenia,
– płynność rozgrywki,
– piękne wykonanie,
– losowość tworzy czasami śmieszne sytuacje.

Minusy:
– wielkość pudełka (nowa wersja wydana w mniejszym pudełku),
– grając w 7 osób trzeba trochę czekać na swoją kolej.

Ogółem: 7,73
Grywalność: 8/10
Interakcja: 9/10
Decyzyjność: 5/10
Składniki gry: 10/10
Powiązanie z tematem: 9/10
Trudność: 4/10

Reklamy
 
 

Tagi:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: