RSS

7 Cudów Świata

26 Czer

7 Cudów Świata to strategiczna gra karciana. Gracze obejmują kontrolę nad jednym z antycznych miast i starają się zbudować cud świata. Grę stworzył Antoine Bauza. Została wydana w wersji polskiej przez Rebel.pl. Można w nią grać od 2 do 7 graczy.

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: plansze cudów Świata, karty (cudów świata, surowców, dóbr, budowli: cywilnych, naukowych, handlowych, wojskowych i gildii), żetony konfliktów, monety, notes punktacji i instrukcję.

Plansze cudów Świata są dwustronne i wykonane są bardzo dobrze. Karty są dobre jakościowo. Grafiki na nich są piękne i wyśmienicie wprowadzają w klimat gry.

Żetony konfliktów są dobrze wykonane. Monety mają dwa rozmiary (o wartości 1 i 3).

Notes ułatwia zapisywanie wyników po rozegranych partiach.

Instrukcja napisana jest klarownie. Po jej przeczytaniu nie ma większych problemów z rozpoczęciem gry.

Wymiary pudełka: długość – 29 cm, szerokość – 29 cm, wysokość 8 cm. W środku znajduje się wypraska. Z jednej strony mieszczą się karty (z koszulkami), z drugiej plansze cudów świata i reszta elementów.

Cel gry

W trakcie rozgrywki gracze rozbudowują swoje miasta i starają się zbudować cud Świata. Każda karta daje pewne profity i decyduje o wyborze strategii. Gracze starają się osiągnąć jak najwięcej punktów zwycięstwa. Ten, komu się to najlepiej uda – wygrywa.

Rozgrywka

W zależności od ilości graczy przed każdą rozgrywką składa się talię kart, którymi będzie się grało. Jako, że karty mają oznaczenia jest to bardzo proste. Dodatkowo dokłada się odpowiednią ilość losowych kart gildii. Wszystkie karty z danej ery rozdaje się pomiędzy graczy.

Następnie tasuje się karty cudów Świata i rozdaje. Po odkryciu karty decyduje się, która strona Cudu będzie używana w grze (A czy B).

Każdemu z graczy rozdaje się po trzy monety o wartości jeden.

W każdej erze rozgrywa się sześć tur. W każdej turze gracze wystawiają po jednej karcie. Po wybraniu karty każdy wykłada swoją kartę awersem do dołu. Gracze wykonują akcję równocześnie. Każdy może wykonać jedną z trzech rzeczy: wystawić budowlę, wybudować jeden z cudów Świata, odrzucić kartę dla uzyskania trzech monet.

Wystawienie budowli polega na położeniu karty i opłaceniu odpowiednią ilością surowców (do niektórych budowli potrzebne jest posiadanie odpowiedniego budynku). Cena wystawienia budynku pokazana jest na karcie w lewym górnym rogu. W sytuacji, gdy nie posiada się odpowiednich surowców lub dóbr można je kupić od sąsiadów – cena podstawowa za surowiec, bądź dobro, to dwie monety (niektóre wystawione budynki obniżają cenę do jednej monety). Jedyne obostrzenie co do wystawiania budowli polega na tym, że nie można wystawić dwóch identycznych budowli (ta sama nazwa, ta sama ilustracja).

Budowanie cudu Świata polega na opłaceniu odpowiednią ilością surowców, bądź dóbr danego etapu i położeniu zakrytej karty pod odpowiedni etap budowy cudu Świata. Cuda Świata można budować w dowolnym momencie (np. cały cud Świata można wybudować w jednej erze), jednak trzeba trzymać się kolejności budowania cudu (pierwszy etap, potem drugi, a na końcu trzeci). Wybudowanie cudu Świata nie jest koniecznością. Dany etap cudu Świata można budować tylko jeden raz.

Karty wyrzucone w celu pobrania trzech monet pozostają zakryte.

Następnie przekazuje się karty sąsiadowi. W pierwszej erze przekazuje się karty w lewo, w drugiej – w prawo, w trzeciej ponownie w lewo.

Każda era kończy się w szóstej turze. Wtedy wybiera się jedną kartę, a drugą odrzuca na stos kart użytych. W tym momencie następuje rozstrzygnięcie konfliktów zbrojnych. Porównuje się liczbę tarcz wystawionych na kartach z sąsiadami. Jeżeli jest wygrana, to za każdą zyskuje się punkty konfliktów zbrojnych – w pierwszej erze jeden punkt, w drugiej trzy punkty, natomiast w trzeciej erze pięć punktów. Za każdą przegraną dostaje się minus jeden punkt. W przypadku remisu nic się nie dzieje.

Wystawione karty mają oznaczenia na górze. Przy każdej wystawionej budowli jest jakiś symbol. Daje on określone korzyści. Karty surowców: drewno, glina, kamień, ruda. Karty dóbr: papirus, szkło, tkanina. Karty cywilne: punkty zwycięstwa. Karty naukowe: jeden z symboli. Karty handlowe: monety, surowce, dobra, punkty zwycięstwa. Karty wojskowe: tarcze. Gildie: punkty zwycięstwa według określonych zasad.

Niektóre z kart posiadają nazwy kolejnych budowli w dolnym prawym rogu. Oznacza to, że taka wybudowana budowla sprawi, iż będzie można określoną budowlę wystawić w następnej erze za darmo.

Gra kończy się po rozegraniu kart z trzeciej ery. Wtedy sumuje się punkty za wybudowane budowle. Podlicza się żetony konfliktów, za każde trzy monety w skarbcu zyskuje się punkt zwycięstwa, dodaje się punkty zwycięstwa z budowli cywilnych i cudów Świata, rozlicza się budowle naukowe (symbol – określona ilość kart daje kwadrat punktów z danej ilości), jak również niektóre budowle handlowe. Następnie podlicza się punkty zdobyte z gildii. Wygrywa gracz z największą ilością punktów zwycięstwa.

Podsumowanie

Jest to wspaniała gra imprezowa i strategiczna. Bardzo łatwa do wytłumaczenia i “lekka”, ale tylko w pierwszych rozgrywkach. Czym dłużej się w nią gra i ma się lepsze rozeznanie w kartach, tym jest trudniejsza i coraz bardziej zmusza do myślenia. Jedna rozgrywka trwa około 30 minut.

Plusy:
– łatwa do wytłumaczenia,
– płynność rozgrywki,
– piękne wykonanie,
– czym więcej się w nią gra, tym więcej wymaga myślenia.

Minusy:
– za mało kombinacji kart,
– słaby wariant w 2 osoby.

Ogółem: 8,71
Grywalność: 8/10
Interakcja: 9/10
Decyzyjność: 9/10
Składniki gry: 10/10
Powiązanie z tematem: 10/10
Trudność: 8/10

Reklamy
 

Tagi:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: