RSS

Mondo

28 Paźdź

Mondo to imprezowa gra o budowaniu świata. Grę stworzył Michael Schacht. Została wydana przez Rebel.pl. Można w nią grać od 1 do 4 graczy.

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: plansze, kafelki krajobrazu, żetony bonusowe, żeton wulkanu, płytki (celów i zadań), bloczek z arkuszami punktowania, zegar oraz instrukcję.

Plansze są dwustronne – dają możliwość różnego typu rozgrywki. Wykonanie graficzne jest dobre.

Kafelki krajobrazu również są dwustronne. Z jednej strony przedstawiają wodę, las, pustynię i równinę. Z drugiej strony poza obszarami, znajdują się na nich różnego rodzaju zwierzęta oraz wulkany. Na jednym kafelku występują dwa bądź trzy typy obszarów. Wykonane są bardzo dobrze i czytelnie.

Żetony bonusowe są okrągłe. Również ich wykonanie jest dobre.

Żeton wulkanu jest okrągły i dość duży.

Płytki celów i zadań mają kształt prostokątny. Każdy typ ma inny kolor

Bloczek z arkuszami punktowania jest dość gruby.

Zegar to zwyczajny minutknik. Fajnie wykonany i głośny.

Instrukcja jest zwięzła. Wszystko jest dobrze wytłumaczone. Po przeczytaniu można od razu przystąpić do gry.

Wymiary pudełka: długość – 31,5 cm, szerokość – 22,5 cm, wysokość 7 cm. W środku znajduje się wypraska. W komplecie znajdują się woreczki strunowe, w których mieszczą się wszystkie elementy. Zegar ma swoje pudełko. Pudełko mimo wszystko mogłoby być mniejsze.

Cel gry

Każdy z graczy za pomocą kafelków tworzy na swojej planszy świat pełen egzotycznych zwierząt i różnorodnych krajobrazów. Wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Po trzech rundach gracz, który tworzył najlepsze układy z kafelków krajobrazów wygrywa.

Rozgrywka

Na początku każdy dostaje swoją planszę. Wybiera się stronę, na której będzie prowadzona rozgrywka. Albo na tej, gdzie granice świata otoczone są wodą, albo na tej, gdzie na granicach znajdują się wszystkie rodzaje terenów.

Rozgrywka dzieli się na trzy poziomy trudności: prosty, zaawansowany i ekspercki.

Grając na poziomie prostym rozkłada się kafelki krajobrazu (dowolną stroną), żetony bonusowe (na dwie osoby: 4 i 2, na trzy osoby: 4, 3 i 2, na cztery osoby: wszystkie żetony), żeton wulkanu i zegar.

Gra trwa trzy rundy. Czas każdej z nich wynosi siedem minut. W momencie zakończenia odliczania czasu nie wolno dokładać na planszę nowych kafelków.

Gracze równocześnie poszukują kafelków, które chcą umieścić na swojej planszy świata. Pierwszy kafelek należy umieścić na dowolnym miejscu, natomiast następne przy dokładaniu muszą przylegać przynajmniej jednym bokiem. Kafelki można obracać i kłaść w dowolnym kierunku, i dowolną stroną. Kafelki nie muszą stykać się ze sobą tym samym typem krajobrazu – niezgodności są dozwolone.

Podczas układania można używać tylko jednej ręki w celu przeszukiwania stosu i układania kafelków na planszy. Można rozsuwać kafelki, ale nie można sięgać wgłąb stosu. Każdy z graczy może trzymać w ręce tylko jeden kafelek na raz. Po wzięciu kafelka można umieścić go na planszy lub odłożyć z powrotem na stos. Nie można zmieniać ustawienia leżących kafelków. Nowe kafelki można kłaść tylko na wolnych polach planszy.

Tworzenie świata może zostać zakończone w dowolnym momencie – nawet jeśli gracz nie zapełnił całej planszy. Gracze biorą dostępne żetony bonusowe. Tym samym nie mogą już nic więcej ułożyć w bieżącej rundzie. Runda kończy się w momencie, gdy wszyscy skończą akt stworzenia lub gdy skończy się czas.

Po zakończeniu każdej rundy rozpoczyna się liczenie punktów. Każde zwierzę przynosi 1 punkt. Każdy obszar jednolitego obrazu otoczony całkowicie innymi obszarami daje 2 punkty. Żeton bonusowy tyle punktów, ile wynosi jego wartość. Gracz z największą ilością aktywnych wulkanów otrzymuje minus 1 punkt za każdy z nich (gracz, który zdobył najwięcej punktów w danej rundzie otrzymuje żeton wulkanu – w następnej rundzie punktuje się wygasłe wulkany tak, jakby były aktywne). Za każde puste miejsce na planszy otrzymuje się minus 1 punkt. Każda niezgodność także daje minus 1 punkt (puste miejsca nie stanowią niezgodności).

Przy poziomie zaawansowanym następuje kilka modyfikacji podstawowego trybu. Czas trwania rundy wynosi sześć minut. Dodatkowo w grze pojawiają się płytki celów (najwięcej: obszarów, jezior, zwierząt wodnych oraz największe: jezioro, las) – jeden cel na jedną rundę. Najlepszy w danej rywalizacji otrzymuje 4 punkty, a najgorszy minus 4 punkty. Rozegrane płytki celu usuwa się z gry.

Przy poziomie eksperckim obowiązują zasady z poziomu podstawowego i zaawansowanego. Czas ustawia się na pięć minut. Dodatkowo w grze pojawiają się płytki zadań dodatkowych. Pierwszym typem są zadania punktowane za 9 punktów: bizony, słonie, pandy, papugi, węże, skorpiony – gracz na końcu rundy posiada co najmniej trzy zwierzęta na danym typie obszaru, który jest zamknięty bez niezgodności. Kolejnym typem – punktowanym za 7 – są: zwierzęta równinne, zwierzęta leśne i zwierzęta pustynne – gracz na końcu rundy musi posiadać co najmniej po jednym z czterech różnych zwierząt na danym typie obszaru, który jest zamknięty i bez niezgodności. Następnym jest doskonałość – punktowana za 5 – zapełnienie całego obszaru bez niezgodności. Zadanie na czas – za 3 punkty – polega na zapełnieniu całej planszy z dopuszczalnymi niezgodnościami. Ostatnim zadaniem jest pierwszy – za 4 punkty – gracz, który zabrał żeton bonusowy o wartości 4. Przed rozgrywką tasuje się stos zadań dodatkowych i odkrywa się liczbę żetonów równą dwukrotnej liczbie graczy. Każdy może wziąć w czasie rundy do dwóch zadań z dostępnych, odkrytych płytek (pierwsze nie wcześniej niż po wyłożeniu na planszę trzech kafelków) – nie jest to obowiązkowe. Za wypełnienie zadania dostaje się tyle punktów, ile przedstawia kafelek zadania, natomiast jeżeli gracz nie wypełnił swojego zadania otrzymuje punkty minusowe w wartości płytki niewypełnionego zadania. Po zakończeniu rundy tasuje się wszystkie żetony i ponownie odkrywa dwa razy więcej zadań niż wynosi liczba graczy.

Po każdej rundzie zlicza się punkty. Wygrywa gracz, który będzie miał ich najwięcej na końcu trzeciej rundy.

Wariant solo: na polach specjalnych kładzie się losowo wybrane kafelki ukazujące co najmniej dwa typy krajobrazu i bez wulkanów. Liczy się tylko punkty ujemne (każdy wulkan przynosi minus 1 punkt). Gracz wygrywa, jeżeli nie przekroczy określonej liczby punktów ujemnych (minus trzy na poziomie łatwym, minus dwa na średnim i minus jeden na trudnym).

Podsumowanie

Gra jest prosta do wytłumaczenia. Może w nią zagrać każdy. Rozgrywka oparta jest na spostrzegawczości i podejmowaniu szybkich decyzji. W grze potrzebny jest pomysł na ułożenie swojego świata. Jest to wyśmienita gra z serii lekkich. Jedna rozgrywka trwa około 20-30 minut.

Plusy:
– emocje,
– płynność rozgrywki,
– szybkość rozgrywki,
– dwustronna plansza świata,
– rozróżnienie poziomów trudności rozgrywki,
– działa dobrze zarówno dla 1 osoby, jak i dla 4 osób,
– minutnik jest fajnie wykonany i może się przydać nie tylko do gry.

Minusy:
– za duże pudełko w stosunku do ilości składników.

Ogółem: 8,98
Grywalność: 10/10
Interakcja: 10/10
Decyzyjność: 7/10
Składniki gry: 10/10
Powiązanie z tematem: 10/10
Trudność: 4/10

Reklamy
 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu Październik 28, 2012 w Gry dla 1 osoby, Gry dla 2 osób, Gry na spostrzegawczość

 

Tagi:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: