RSS

Slavika

08 List

Slavika to gra strategiczna obsadzona w świecie fantasy. Grę stworzył Marcin Wełnicki. Została wydana przez Rebel.pl. Jest to gra od 2 do 5 graczy.


Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: plansze graczy, karty (bohaterów, krain, potworów, skarbów, miesiąca i pomocy), żetony (gracza i szeptuch) oraz instrukcję (wersja polska i angielska).

Plansze graczy są wystarczające. Składają się z pół do zaznaczania zdobytych punktów chwały.

Znaczniki są dobre jakościowo i wygodne w użyciu.

Karty wykonane są bardzo dobrze. Grafiki na nich wspaniale wprowadzają w klimat gry i zachęcają do ponownej rozgrywki.

Instrukcja jest dobrze napisana i przejrzysta. Wszystko jest dobrze wytłumaczone. Po jej przeczytaniu spokojnie można zacząć grać. W pudełku znajdziemy także instrukcję w angielskiej wersji językowej.

Wymiary pudełka: długość – 21 cm, szerokość – 14 cm, wysokość 3,5 cm. W środku wszystko się mieści, ale trzeba odpowiednio ułożyć wszystkie elementy. Karty z koszulkami też się mieszczą.

Cel gry

Gracze wcielają się w głowy możnych rodów i za pomocą swoich bohaterów walczą z pojawiającymi się potworami. Za wkład w pokonanie potworów gracze zdobywają punkty chwały. Gra toczy się przez kilka miesięcy – po tym okresie księżniczka wypełni rytuał i odnowi moc amuletu. Ród z największą ilością punktów chwały zdobędzie prawo do ręki księżniczki i wygra grę.

Rozgrywka

Na początku każdy z graczy otrzymuje zestaw kart bohaterów, planszę gracza i dwa żetony w wybranym kolorze.

Na środku układa się wszystkie karty krain bez oznaczeń ilości graczy oraz krainę oznaczoną symbolem 2/3 (przy grze na dwóch lub trzech graczy) lub krainy oznaczone symbolem 4/5 (przy grze na czterech lub pięciu graczy). Każda z krain zbudowana jest w podobny sposób. Po lewej stronie oznaczona jest maksymalna ilość potworów jakie mogą się pojawić w krainie, po prawej maksymalna ilość bohaterów, na górze oznaczona jest liczba skarbów jakie będą do zdobycia w danej krainie. W górnym lewym rogu opisane są możliwe do zdobycia punkty chwały. W prawym górnym rogu opisane są specjalne zdolności krain – tropiciele mają siłę +1, nie działa specjalna zdolność tropiciela, nie można położyć dwóch bohaterów o tym samym symbolu obok siebie, strzygi i wilki w fazie walki ze złem mają siłę zwiększoną o 1.

Karty miesiąca należy wymieszać z kartami skarbów. Pod każdą z krain wkłada się tyle skarbów ile wynika z karty krainy.

Do ręki gracza – poza bohaterami – zalicza się pięć kart potworów.

Gracze na przemian wykonują swoje tury idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W swojej turze gracz wykonuje 3 akcje. Pierwsza: dołożyć do jednej z krain bohatera (jeżeli jest to niemożliwe opuszcza się tę akcję). Druga: dołożyć do jednej z krain bohatera – innej niż ta z pierwszej akcji (jeżeli jest to niemożliwe gracz dokłada potwora z ręki do jednej z krain – innej niż ta z pierwszej akcji). Trzecia: dołożyć potwora z ręki do jednej z krain, które nie były wcześniej wybrane. Na koniec tury gracz odrzuca z ręki jednego potwora do stosu odrzuconych kart potworów i bierze tyle kart potworów, żeby mieć ich pięć na ręce.

Każdy z graczy posiada następujący zestaw bohaterów: złodzieja – siła 1 (w czasie walki ze złem może zawłaszczyć sobie kartę skarbu, bądź punkty chwały za pokonanie potężnych potworów – wtedy te nie trafiają do innych graczy w krainie), guślarza – siła 2 (w czasie walki ze złem jego siła wynosi 2 plus 2 za każdą kartę wojownika w krainie, dodatkowo przy wykładaniu guślarza gracz może dowolnie przestawić karty bohaterów leżące w danej krainie), tropiciela – siła 3 (może zostać zmieniona z dowolną kartą bohatera danego gracza – wymiana na linii ręka – stół, obowiązuje zasada dokładania karty do innej krainy niż w poprzedniej akcji), łucznika – siła 4 (powoduje, że maksymalna siła każdego potwora w krainie wynosi 4), wojownika – siła 5 i 6 (bez specjalnych zdolności).

Karty potworów dostępne w grze: germain – siła 1, wilk – siła 2, utopiec – siła 3, strzyga – siła 4, wilkołak – siła 5 (jeden punkt chwały za pokonanie), wampir – siła 6 (dwa punkty chwały za pokonanie), żmij – siła 7 (trzy punkty chwały za pokonanie), wiły – siła 0 (w tej krainie nie działają specjalne zdolności bohaterów), rusałka – siła 0 (w momencie dołożenia usuwa się z krainy jednego z bohaterów i oddaje właścicielowi), leszy – siła 0 (przy wygranej bohaterów przy obliczaniu siły najsilniejszy bohater ma siłę równą zero, w przypadku remisu do zera spada siła bohatera leżącego najbliżej karty krainy), szeptuchy – siła 0 (przy wyłożeniu kładzie się żeton szeptuch na innego dowolnego potwora w krainie, co powoduje, że stają się kopią wybranego potwora, przy specjalnych zdolnościach potworów wykonuje się je natychmiastowo), licho – siła 0 (w czasie walki ze złem siła wszystkich wojowników spada do 2) i zdrajca (należy go traktować jak bohatera i wykłada się go po tej samej stronie).

Po wyłożeniu odpowiedniej ilości potworów dla danej krainy następuje natychmiastowo rozliczenie krainy, czyli walka ze złem. Sumuje się siłę wszystkich potworów i bohaterów. Jeżeli bohaterowie osiągnęli remis lub zwyciężyli, to gracze zdobywają punkty chwały. Odkrywa się kartę skarbu (skarbów) i albo będzie to łup (dla jednego z graczy), albo karta miesiąca (odkłada się na bok w widoczne miejsce). W zależności od zgromadzonej siły w krainie, gracze dzielą pomiędzy siebie punkty chwały (na karcie krainy w górnym lewym rogu). Jeżeli w czasie rozliczania siły bohaterów w krainie nastąpił remis, to wygrywa gracz, którego karta bohatera ułożona jest bliżej krainy (liczą się gracze z ustalania remisu). Karta skarbu trafia do wygrywającego, chyba że w krainie znajduje się złodziej (może przywłaszczyć punkty chwały ze skarbów lub za pokonanie potężnych potworów – inni nie dostają tych punktów). Wszyscy gracze biorący udział w walce ze złem otrzymują dodatkowe punkty za pokonane potężne potwory (poza graczem z najmniejszą sumą siły bohaterów – przy remisie decyduje, który z bohaterów jest bliżej krainy).

Po rozliczeniu krainy wszystkie karty bohaterów wracają na rękę graczy, karty potworów są odkładane na stos kart potworów odrzuconych, kartę krainy odwraca się na drugą stronę i dokłada wskazaną ilość skarbów.

W sytuacji, gdy zwyciężyły potwory (ich siła jest większa od siły bohaterów) nie odkrywa się karty skarbu, gracze nie otrzymują punktów zwycięstwa, bohaterowie wracają do graczy, karty potworów trafiają na stos odrzuconych kart potworów, karta krainy pozostaje na swojej pozycji.

Zdobyte punkty chwały odnotowuje się na karcie gracza.

Po wykonaniu rozliczenia krainy gra jest kontynuowana.

Gra kończy się w momencie odkrycia czwartej karty miesiąca. Dokończa się rozliczanie krainy i sprawdza, który z graczy zgromadził najwięcej punktów chwały – ten gracz wygrywa grę. W przypadku remisu wygrywa ten, który ma najwięcej kart skarbu.

Podsumowanie

Klimat gry jest bardzo fajny – ciekawie wykonane grafiki na kartach idealnie wprowadzają w świat Slavika. Gra prezentuje się dobrze, ale może dać się we znaki poprzez długą rozgrywkę. Usprawnieniem będzie wprowadzenie pewnych ograniczeń czasowych co do podejmowania decyzji przez graczy. W pewnym momencie można mieć uczucie powtarzalności działań w krainach. Jedna rozgrywka trwa około 25-50 minut. Czasem rozgrywka może dojść do 3 godzin.

Plusy:
– łatwa do wytłumaczenia,
– pięknie wykonane karty,
– super klimat,
– możliwość blokowania przeciwników.

Minusy:
– zdarzają się dłużyzny,
– pewna powtarzalność,
– pudełko mogłoby być większe.

Ogółem: 8,52
Grywalność: 9/10
Interakcja: 9/10
Decyzyjność: 8/10
Składniki gry: 9/10
Powiązanie z tematem: 10/10
Trudność: 5/10

Reklamy
 
2 Komentarze

Opublikował/a w dniu Listopad 8, 2012 w Gry dla 2 osób, Gry karciane, Gry przygodowe, Gry strategiczne

 

Tagi:

2 responses to “Slavika

  1. basmen

    Listopad 28, 2012 at 09:42

    3 godziny rozgrywki przy czasie na pudełku 30 minut? aż tak potrafi się ta gra wydłużyć?

     
    • Marcin

      Sierpień 1, 2013 at 00:54

      Potrafi się aż tak wydłużyć. Jeszcze nigdy nie udało mi się jej skończyć w czasie krótszym niż 1 godzina.

       

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: