RSS

Carcassonne

07 Maj

Carcassonne to strategiczna gra kafelkowa. Grę stworzył Klaus-Jürgen Wrede. W wersji polskiej została wydana przez Bard. Jest to gra od 2 do 5 graczy.

Carcassonne

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: planszę z punktacją, kafelki, pionki, instrukcję oraz arkusz z podsumowaniem zasad.

Plansza z punktacją jest dość duża – mogłaby być mniejsza.

Kafelki to kwadraty, które obrazują miasta, drogi, pola oraz klasztory. Jeden z kafelków ma inny rewers – jest to płytka startowa. Kafelki są dobre jakościowo i wygodne w użyciu.

Pionki graczy są w pięciu kolorach (każdy z graczy dostaje cały zestaw zawierający osiem pionków). Jeden z nich trafia na planszę do sumowania punktów. Reszta może być używana w czasie gry i reprezentować, w zależności od potrzeb, rycerza, chłopa, zbójcę lub mnicha.

Instrukcja jest dobrze napisana i przejrzysta. Wszystko jest dobrze wytłumaczone. Po jej przeczytaniu spokojnie można zacząć grać. W pudełku znajdziemy także kartkę z podsumowaniem zasad.

Wymiary pudełka: długość – 27 cm, szerokość – 18,5 cm, wysokość 6,5 cm. W środku wszystko się mieści – wręcz jest trochę za dużo miejsca.

Cel gry

Gracze układają wylosowane płytki terenów i starają rozwijać się jak najlepiej swoje miasta, drogi, pola oraz klasztory poprzez układanie na nich swoich pionków. Każdy z graczy gromadzi punkty zarówno w czasie trwania gry, jak i na końcu. Zwycięża ten z graczy, który zdobędzie najwięcej punktów na końcu rozgrywki.

Rozgrywka

Na początku na środku stołu układa się odkrytą płytkę startową. Każdy z graczy otrzymuje swoje pionki w danym kolorze – jednego z nich kładzie na planszy z liczeniem punktów, natomiast pozostałe kładzie obok siebie.

Tura gracza składa się z następujących etapów: najpierw należy dobrać jedną z zakrytych płytek i dołożyć ją tak, aby pasowała układem z terenami już ułożonymi.

Następnie gracz może wystawić maksymalnie jeden ze swoich pionków na wyciągniętej płytce (tylko na tej) – w zależności od tego jak chce ustawić swojego pionka będzie on rycerzem (ustawiony w mieście), zbójcą (na drodze), mnichem (w klasztorze) lub chłopem (na polu). Co do pierwszych trzech, to pionki stawia się na kafelkach, natomiast chłopów kładzie się na nich (leżą oni do końca rozgrywki). Pionki można dokładać tylko ze swoich rezerw (jeżeli rezerwa jest pusta nie ma możliwości dokładania pionków). Gracz wykładający płytkę nie może ustawić swojego podwładnego na segmencie miasta, drogi czy pola, jeżeli łączy się on z innym segmentem zawierającym już podwładnego (niezależnie od odległości i przynależności podwładnych).

W sytuacji, gdy ułożenie płytki spowoduje ukończenie miasta, drogi lub klasztoru należy przydzielić punkty zanim zacznie się tura kolejnego gracza. Rozliczone pionki trafiają do rezerw.

Punktacja za ukończone miasto w czasie rozgrywki – dwa punkty za każdą płytkę miasta i dwa za każdy proporzec na segmentach miasta. Jeżeli jest więcej podwładnych niż jednego gracza, to o zdobyciu punktów decyduje przewaga pionków, natomiast w razie remisu każdy z graczy otrzymuje maksymalną ilość punktów za dane miasto.

Punktacja za ukończoną drogę w czasie rozgrywki – punkt za każdą płytkę stanowiącą część ukończonej drogi.

Punktacja za ukończony klasztor w czasie rozgrywki – klasztor zostanie ukończony, jeżeli jego płytka zostanie otoczona ze wszystkich stron przez inne płytki terenu. Gracz otrzymuje wtedy dziewieć punktów.

Możliwe jest dokładanie ostatniej płytki kończącej miasto, drogę lub klasztor.

Co do gospodarstw, to chłop położony na segmencie pola zostaje tam do końca gry.

Gra kończy się wraz z końcem tury gracza, który ułożył ostatnią dostępną płytkę terenu. Następnie liczy się ostateczną punktację.

Punktacja za nieukończone miasta, drogi – jeden punkt za każdy segment oraz jeden punkt za każdy proporzec. Punktacja za nieukończony klasztor – jeden punkt za klasztor oraz po jednym punkcie za wszystkie przyległe płytki leżące wokół klasztoru.

Punktacja chłopów – tylko ukończone miasta liczą się na potrzeby punktacji, chłop musi być w gospodarstwie graniczącym z takim miastem (niezależnie od odległości od tego miasta). Właściciel największej liczby znajdujących się w tym gospodarstwie chłopów otrzymuje trzy punkty, w razie remisu remisujący otrzymują taką samą ilość punktów. Gospodarstwo może punktować kilka miast. Kilka gospodarstw może zaopatrywać jedno miasto.

Po zsumowaniu wszystkich punktów grę wygrywa gracz z największą liczbą punktów. W przypadku remisu wszyscy remisujący wygrywają.

Podsumowanie

Klimat gry jest bardzo fajny – grafiki są bajkowe i zachęcają do gry. Gra prezentuje się bardzo dobrze, ale po pewnej ilości rozegranych gier należy od niej odpocząć. Jeden z kafelków (miasto na całej płytce) w ekstremalnym układzie może doprowadzić do konieczności ponownego ciągnięcia z puli kafelków. W pewnym momencie można mieć uczucie powtarzalności wykładanych kafelków (wtedy warto sięgnąć po dodatek). Jedna rozgrywka trwa około 25-50 minut.

Plusy:
– łatwa do wytłumaczenia,
– szybko da się rozłożyć,
– fajny klimat,
– możliwość blokowania przeciwników,
– wiele opcji dokładania klocków,
– niezależna językowo.

Minusy:
– możliwe zablokowanie przy wyciągnięciu klocka z miastem,
– pewna powtarzalność,
– pudełko mogłoby być mniejsze.

Ogółem: 8,79
Grywalność: 10/10
Interakcja: 9/10
Decyzyjność: 9/10
Składniki gry: 9/10
Powiązanie z tematem: 9/10
Trudność: 5/10

Reklamy
 

Tagi:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: