RSS

Dobble

05 Wrz

Dobble to imprezowa gra karciana, w której liczy się przede wszystkim spostrzegawczość. Gracze w trakcie rozgrywki dopasowują symbole znajdujące się na kartach i starają się, w zależności od typu rozgrywki, uzbierać jak najwięcej kart, albo pozbyć się ich jak najszybciej. Grę stworzył Denis Blanchot. Została wydana w wersji polskiej przez Rebel.pl. Można w nią grać od 2 do 6 graczy.

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: karty i instrukcję.

Karty są okrągłe i dobre jakościowo. Na każdej z kart znajduje się osiem symboli.

Instrukcja napisana jest dobrze i zwięźle. Po jej przeczytaniu spokojnie można zacząć grać.

Wymiary pudełka: średnica – 10 cm, wysokość 4,5 cm. Pudełko jest okrągłe. Nie ma najmniejszego problemu z wyjmowaniem i chowaniem kart.

Cel gry

W trakcie rozgrywki gracze muszą odnaleźć identyczny symbol na dwóch kartach i nazwać go, a następnie zabrać / umieścić na innej karcie / odrzucić kartę. Istnieje pięć rodzajów rozgrywki – każdy z nich ma inny warunek zwycięstwa w rozgrywce. Czasem trzeba jak najszybciej pozbyć się wszystkich posiadanych kart, innym razem celem jest zebranie jak największej ich ilości.

Rozgrywka

Gra w całości oparta jest na kartach. Do rozgrywki potrzeba niewiele miejsca. Na każdej karcie znajduje się osiem symboli. Każda karta jest powiązana z inną jednym z tych symboli.

Na kartach występują następujące symbole: auto, bałwan, biedronka, błyskawica, bomba, butelka niemowlęca, cel, czaszka, czterolistna koniczyna, delfin, dinozaur, dobble, drzewo, duch, iglo, jabłko, kaktus, klaun, klucz, klucz wiolinowy, kłódka, koń, kostka lodu, kot, kotwica, kropla wody, księżyc, liść klonu, marchewka, młotek, nożyczki, ognisko, oko, okulary, ołówek, pająk, pajęczyna, pies, plama, pomarańczowy ludek, ptaszek, ser, serce, słońce, smok, stokrotka, śnieg, zakaz, świeczka, usta, wykrzyknik, yin yang, zebra, zegar, znak zapytania, żarówka, żółw.

Aby zagrać swoją kartę lub ją wyrzucić trzeba najpierw nazwać symbol, który pasuje z inną kartą.

Gra składa się z pięciu mini-gier.

Piekielna wieża – każdy gracz dostaje po jednej karcie, a resztą kładzie się odkrytą na środku stołu. Wygrywa ten gracz, który zbierze najwięcej kart.

Studnia – rozdaje się wszystkie karty, a ostatnią kładzie się odkrytą na środek. Gracze mają zakryte karty, poza pierwszą. Wygrywa ten gracz, który pozbędzie się najszybciej wszystkich swoich kart.

Parzy – każdy gracz otrzymuje jedną kartę, która jest zakryta. Gracze muszą pozbyć się jak najszybciej swojej karty. Wygrywa ten, kto zbierze na końcu najmniej kart.

Złap je wszystkie – jedna karta odkryta na środku, a każdy z graczy dostaje po tyle kart, ilu jest graczy. Wygrywa ten, który zbierze więcej kart niż inni.

Zatruty podarunek – każdy dostaje po jednej zakrytej karcie, a resztę umieszcza się odkrytą na środku stołu. Trzeba zebrać jak najmniej kart. W tej wersji szuka się identycznych symboli u innych graczy i dokłada się im karty ze stosu.

Istnieje też punktacja turniejowa. Piekielna wieża: 1 punkt za każdą kartę, 5 punktów dla gracza, który ma najwięcej kart. Studnia: 10 punktów dla pierwszego gracza, -20 punktów dla ostatniego z graczy. Zatruty podarunek: 20 punktów dla gracza, który zbierze najmniej kart, 10 punktów dla drugiego z graczy z najmniejszą ilością kart. Parzy: -5 punktów za każdą przegraną rundę. Złap je wszystkie: 1 punkt za każdą zdobytą kartę.

Podsumowanie

Jest to szybka gra na spostrzegawczość. Idealna na imprezę Łatwa do przetransportowania i do wytłumaczenia. Nie ma większej różnicy czy gra się w dwie osoby, czy w osiem. Warto od czasu do czasu sprawdzać innych, czy rzeczywiście położyli kartę z symbolem, który nazwali. Jedna rozgrywka trwa około 5-10 minut.

Plusy:
– łatwa do wytłumaczenia,
– niewielki rozmiar,
– solidne pudełko,
– rozwija spostrzegawczość,
– duża interakcja.

Minusy:
– okrągłe karty, do których nie da się dokupić koszulek,
– warto od czasu do czasu sprawdzać kto co położył (zgodność symboli na kartach).

Ogółem: 8,18
Grywalność: 9/10
Interakcja: 9/10
Decyzyjność: 7/10
Składniki gry: 9/10
Powiązanie z tematem: 10/10
Trudność: 3/10

 

Tagi:

Dodaj komentarz